Gode tips til eksamenstiden

eksamen_lesing

© Foto: iStockphoto

Det er nerver og spenning, svetting over bøker, stressende samtaler med medstudenter og panikk. Eksamenstiden er over oss, og selv om det snart er ferie for alle flittige studenter, er det sikkert noen som trenger et siste klapp på skuldra og gode råd.

Spis frokost! Etter en natt (med urolig søvn) trenger kroppen mat for å opprettholde blodsukkeret, og sette igang stoffskiftet. Setter du deg rett ned med bøkene uten å spise først, vil kroppen begynne å “bryte ned! musklene for å lage blodsukker. Tenk grovt og sunt, da holder både mettheten og konsentrasjonen seg lenger.

Bruke lister! Prioriter og lag konkrete arbeidsplaner når du er opplagt. Lag tankekart og notater som gjør det enklere for deg å repetere underveis.

Si positive energisetninger høyt til deg selv. Fortell deg selv at du skal bestå, at du er full av energi og at du skal gjøre ditt beste.

Drikk kaffe, med hold deg til et normalt antall kopper. Gjør den gjerne ekstra virkningsfull med en dæsj Panax Ginseng! Det gir energi og øker konsentrasjonsevnen, og har også god virkning på immunforsvaret og vitaliteten din. Ingen dårlig kombo i eksamenstiden!
Kaffe på sin side øker mental våkenhet, og både fysiske og psykiske prestasjoner sies å bedres, men for mye kan gjøre deg stressa og søvnløs.

Når du leser – ta deg korte pauser! Diskuter det du leser og lærer med deg selv eller andre.

Fokuser på mestring og det du faktisk gjør (framfor å tenke på det du ikke får gjort)

Spis sunn snacks underveis i lesingen. Ta med deg tørket frukt og nøtter. Fett og karbohydrater er bra for konsentrasjonen.

Se på læringsmålet for hvert fag – hva er de viktigste områdene?

Unngå hodepine, og drikk minst 1,5 til 2 liter vann hver dag. Husk å legge vannflasken halvveis fylt med vann i fryseren over natta, og fyll på mer om morgenen. Da har du kaldt vann i mange timer på lesesalen!

Fett til hjernen er ingen dårlig idé i eksamensperioden, omega-3 er et must!

Ha noe å glede deg til hver dag – en god film, trening, kafebesøk eller andre ting

Og til slutt: Fortsett med alt som fungerer bra for deg!

Lykke til!

Leave a Reply